Zie je jezelf al op een dunne draad wankelen, al proberend je evenwicht te behouden? Zo’n metershoge draad die je in het circus tegenkomt. Ja, die. Als je niet getraind bent, zul je snel vallen. Als je valt, doet het pijn. Zo gaat het ook in de werkelijkheid, dat je even compleet uit balans raakt. Je wordt duizelig van de afgrond, of je focuspunt ligt niet goed of totaal ergens anders. Ergens waar je niet moet zijn. Je krijgt het er benauwd van en voor je het weet voel je de koude grond onder je billen.
Wat doe je op zo’n moment en hoe herken je dit principe?

 

Het is niet fijn om jezelf een beetje kwijt te raken. Het hoort bij ‘t leven. Echter hoeft het niet lang te duren; je kunt er iets aan doen. Allereerst is het handig bepaalde zaken onder de loep te nemen. Ik heb ze al vragend voor je uitgedacht:

 

  • Waar loop je precies vast?
  • Wat belemmert jouw weg naar het einde van de (rode) draad? Ook wel levensloop genoemd
  • Zijn er bepaalde zaken die je op moet geven, minimaliseren? Je neemt misschien teveel hooi op je vork
  • Ben je soms ergens bang voor?
  • Is het tijd voor verandering? Verandering waarin precies…?
  • Het kan ook zijn dat je juist iets moet oppakken wat je uit het oog bent verloren
  • Op welke momenten voel jij je het meest stabiel? En bij wie?

 

Zorg dat je antwoord krijgt op al deze best wel vage vragen. Vaag misschien ja, maar het zorgt er daarom juist voor dat je je brein extra zult kraken. Bekijk de zaken vanuit de oorzaak, dan weet je het beste hoe je het op kunt lossen. Nogmaals, het is niet erg als je even niets op de rails lijkt te hebben, maar ik kan me voorstellen dat je hierdoor niet lekker in je vel zit. Dit kunnen eventuele oplossingen zijn:

 

  • Zoek uit waar je het meest gelukkig van wordt. Ga dat doen!
  • Schrijf alles van je af en dan ook echt Γ‘lles wat in je opkomt, zonder schaamte. Dat kan leiden tot verbazingwekkende inzichten, je zult versteld staan van wat er allemaal in jouw hoofd gebeurt. Iets zit je dwars, laat het daarom rusten op papier. Het zorgt ervoor dat die vaagheid, waar ik het over had, concreter wordt. Verbrandt of versnipper het daarna desnoods, niemand die het leest.
  • Kom uit je hoofd door te sporten, wat voor sport je ook uit moge oefenen. Ideaal voor als je juist even niet of op een andere manier wilt denken. Zo voel je je ook nog eens fit Γ©n wat blijer door de endorfine die vrijkomt. Dat is al een dikke stap dichter bij je balans waar je zo hevig naar opzoek bent.
  • Praat erover bij de mensen die je vertrouwt, waarvan je zeker weet dat ze ook luisteren. Ze hoeven niet per se iets voor je op te lossen, maar je problemen of een deel daarvan op tafel leggen, smijten misschien, kan al voor best wat opluchting zorgen. Terwijl je praat, kunnen zaken ineens heel duidelijk worden, die je in je hoofd maar niet opgelost kreeg.
  • Misschien is het even tijd om ertussenuit te vliegen. Als in: door letterlijk te vliegen naar het buitenland of gewoon door thuis te blijven. Soms kan het namelijk zijn dat je puur rust nodig hebt. Geef je lichaam en geest de ruimte om vol op te laden. Je bent immers een mens, geen robot. ”O ja…”

 

Deze punten helpen mij heel goed. Wat werkt voor jou? Ga het na en je zal jezelf dankbaar zijn. Hoe sneller je alles aanpakt, hoe sneller je weer op kunt krabbelen.

 

 

 

 

Blijf oefenen, zo pik je de draad steeds beter op πŸ˜›
Flauw zeg…
Ik weet het.

 

 

 

 

 

 

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *